Ceva in plus despre Dolby Atmos

Scris de: Bogdan Stefanescu In: Home Cinema La: favorite Aprecieri: 217

Am tot scris despre Dolby Atmos pana acum, dar inca simt nevoia sa explic in plus despre acest format audio care, pe mine unul, m-a fermecat. Acum ascult aproape tot in Dolby Atmos .... pana si muzica. Ah .... chiar si piesele vechi remasterizate in acest format suna foarte placut.

Am tot auzit toti despre Dolby Atmos dar ce inseamna de fapt cu adevarat?

Vedem logoul in tot felul de locuri de la cinematografe comerciale, servicii de streaming si pana la cutiile echipamentelor pe care le cumparam dar ce este Dolby Atmos si de ce te-ar interesa? Mai tineti minte cand a fost prima data cand ati auzit despre sunet surround, mai tineti minte ce film era promovat ca are partea audio in Dolby Surround?

Toata tevatura cu si despre Dolby Atmos a inceput in 2012 odata cu aparitia filmului de desene animate produs de Disney/Pixar "Brave" Asta nu s-a datorat numai tehnologiei de sunet surround captivant care a capatat tractiune la Hollywood, ci si suportului oferit pe tot parcursul lantului - de la crearea si distribuirea continutului pana la compatibilitatea hardware si a dispozitivelor.

Pentru mine Dolby Atmos este asa cum ar fi trebuit sa fie sunetul surround. Sunetul surround pe care credeai ca il ai dar mai mult, aceasta este cea mai buna descrie a sunetului Dolby Atmos.

Iata cum a evoluat sunetul surround in cinematografele comerciale si in cele de acasa in ultimele decenii:

  • a inceput totul cu 5.1 In acest format avem 5 canale si un subwoofer. Am folosit canale nu boxe pentru ca la momentul acesta avem o boxa per un canal intr-un sistem pentru acasa. Intr-un cinematograf comercial pot fi mai mult boxe aferente unui singur canal pentru a creea senzatia necesara pentru Dolby Digital 5.1 intr-o supafata sensibil mai mare decat avem acasa.

5.1 set-up

  • a aparut apoi 7.1 Pentru acest tip de format avem 7 canale si un subwoofer si tot ceea ce am scris mai sus pentru 5.1 se aplica si aici.

7.1 set-up

Sunetul pentru a reda miscarea de pe ecran va trece treptat dintr-o boxa in alta si asa vom experimenta sonor ceea ce vedem pe ecran.

Problema cu aceste doua tipuri de set-up (cu 5 sau 7 canale) este ca daca sunetul migreaza din fata dreapta in spate stanga, toate boxele din stanga, iar apoi cele din spate vor emite sunet simultam. Adica va suna intreaga parte stanga a camerei sau salii de cinema apoi intreg spatele camerei sau salii de cinema. Aceasta experienta a fost foarte multumitoare pana sa apara Dolby Atmos.

In primul rand Dolby Atmos adauga "canale" pentru partea superioara (tavan). Acasa putem avea 2, 4 sau 6 boxe pentru aceasta ceea ce se traduce prin 5.1.2, 7.1.4 pana la 9.1.6. Diferenta fata de 5.1 sau 7.1 este ca chiar vom auzi ploaia care cade de deasupra noastra si avioane care trec tot pe deasupara daca asta se reda pe ecran.

Dolby ATMOS

Intr-un cinematograf comercial, in schimb, numarul de boxe va fi MULT mai mare. Ce facem cu ipostaza in care sunetul migreaza din fata dreapta, pe deasupra si apoi in spate stanga? Vor suna iarasi toate boxele din dreapta fata, apoi toate cele din tavan apoi toate cele din spate? Ei bune, NU! Dolby Atmos nu mai este dependent de canale ci este .... intr-o traducere aproximativa bazat pe obiecte, ei spun "object based" Se va uza de modalitate de inregistrare complet noua care foloseste toate posibilitatile celor 128 de canale si implicit de capatitatile ample oferite de tehnologia ATMOS. Principala caracteristica a Dolby Atmos pentru filme fiind aceea ca un obiect poate fi manipulat in spatiu 3D de catre producator. De exemplu, atunci cand ascultati coloana sonora a unui film inregistrata Atmos pe un sistem de sunet compatibil cu Atmos, s-ar putea sa auziti viorile din fața camerei cand incepe o simfonie, dar pe masura ce muzica continua in timp, acele instrumente ar putea fi mutate treptat in spatiu pentru a simti ca și cum ar veni din toate partile din jurul tau sau doar de sus sau doar din spate. Este un grad de control fara precedent pentru producatori. In acelasi timp, se poate simti sublim atunci cand optiunile spatiale sunt manipulate de o mana abilita si experimentata.

Adica un sunet poate fi redat de orice boxa din sistemul audio in orice moment fie independent fie impreuna. Aceasta tehnologie care nu mai tine cont de canale face ca in cazul prezentat anterior sunetul sa migreze dintr-o boxa in alta facand ca tranzitia sa fie exact ca acelasi sunetul pe care l-am auzi in natura. Atunci cand se intampla asta cu usurinta poti plasa orice sunet intr-un spatiu tridimensional acolo unde este nevoie de el folosind coordonate. Despre asta este vorba in sunetul Dolby Atmos, un sunet surround tridimensional cu un control perfect asupra localizatii acestui sunet indiferent cate boxe ai atat timp cat ai minimum minimorum 5.1.2. Practic se poate utiliza un joy stick pentru a te juca cu un sunet intr-un spatiu 3D. Daca tot am folosit expresia 3D, cei de la Dolby nu folosesc expresia sunet 3D ci exclusiv cea de "object based" pentru descrierea tehnologiei Atmos.

Intr-un cinematograf privat cum facem noi la "Cinema La Tine Acasa" daca esti foarte fericit inseamna ca ai un sistem 9.1.6 cu 2 sau 4 subwoofere. Avantajul este ca un av receiver ulterior lui 2014 stie sa decodeze Atmos (Marantz SR7009 - primul receiver din lume capabil sa decodeze Dolby Atmos).

Deci, cam asta ar fi ceea ce trebuie stiut despre Dolby Atmos. A inceput in filmul "Brave" in 2012 si il poti avea acasa daca ai minim un receiver compatibil si boxe in cele trei variante de instalare. Au aparut si ceva sound baruri care, spun producatorii, pot sa redea sunet masterizat Atmos (eu personal nu am fost multumit de ele, dar daca spatiul este un impediment se prezinta ca o o varianta)

Mai este pusa sigla si pe televizoare fara difuzoare intreptate in sus si mai spun unii producatori ca poti avea Atmos din doua boxe printr-un efect psiho acustic. Daca nu ai experienta cu sunetul masterizat Atmos poti sa te lasi usor pacalit de aceste instrumente de marketing care sunt utilizate legal dar imoral spun eu.

Daca este sa judecam exclusiv prin prisma tehnologiei este multa procesare in tot acest proces. Aceasta procesare este foarte smart si iti testeaza la maxim capabilitatile echipamentelor. Unele implementari sunt efectiv impresionante altele nu chiar asa si evident ca din doua boxe sau la casti de pe telefon cu modul Atmos activat nu vei experimenta ceea ce si-au dorit producatorii materialului dar in mod evident cam orice va suna mai bine ca difuzoarele unui televizor simplu. Pentru jocuri tehnologia Dolby Atmos chiar este "game changer"

Va invit sa citi despre Dolby Atmos Music cele doua articole scrise si daca puteti experimenta veti descoperii niste lucruri exraordinar de frumoase. Da un telefon si vino la o auditie!

In orice set-up corect am folosi DOLBY Atmos va suna mai bine, mai mult, mai clar si mai scump decat orice altceva. Cand este instalat un sistem Dolby Atmos este necesara in mod imperativ o calibrare audio pentru a permite procesorului sau procesoarelor audio sa "plaseze" cat mai precis si mai corect sunetele mai curand in campul sonor decat in sau pentru fiecare canal in parte. Eu cred ca daca iti creezi un sistem acasa de minim 5.1.4 cu 2 subwoofere vei intelege ca de fapt asa ar fi trebuit sa se auda filmele si muzica din totdeauna doar ca am fost nevoiti sa asteptam ca tehnologia sa ajunga din urma modul nostru natural de a ne folosi de simtul numit auz.

Oamenii NU au fost "construiti" sa auda in doua canale si anume stereo, putem si avem capacitatea din punct de vedere fiziologic, de a asculta din toate directiile, de unde rezulta concluzia mea:

Muzica si filme in Dolby Atmos? Parerea mea este ca DA!

ENJOY!!

Duminica Luni Marti Miercuri Joi Vineri Sambata January February March April May June July August September October November December

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Sau Reset password