Ghid pentru un Home Theater de Lux - partea 5

Scris de: Bogdan Stefanescu In: Home Cinema La: favorite Aprecieri: 496

Sa alegem perechea potrivita de ecran si proiector

In home theater nu exista televizor ..... ma rog nu unul obisnuit comercial. Marimea acestuia este principalul inconvenient. Nu ca nu s-ar putea confectiona un televizor cu ajutorul microledurilor dar acesta este dpdv financiar un impediment major. Din nefericire pentru televizoare marimea panelului este ceva ceea ce nu poate fi schimbat. Din cate stiu eu cel mai mare televizor comercial obisnuit este un Sony de 100” dar cu un pret pe masura. Alegerea marimii ecranului este rezultatul unui calcul care a fost detaliat intr-un articol anterior.

In schimb, in ceea ce priveste salile de cinema cu sisteme de proiectie avem optiuni, avem multe optiuni.


Pentru inceput vom discuta foarte scurt despre formatul imaginii . Esenta este in raportul de imagine! Raportul de imagine, aspect ratio, este marimea imaginii in care a fost creeat respectuvul material video. Pe vremuri acesta era de 4:3 cum era dealtfel si formatul ecranului vechilor televizoare. Acest aspect poate fi inca vizionat cand posturile de televiziune prezinta inregistrari vechi si foarte vechi. Apoi s-a facut trecerea la formatul 16:9 si s-a ajuns la concluzia ca este un format mult mai potrivit pentru productii de televiziune. Formatul a fost adoptat de toti producatorii de televizoare intr-un timp foarte scurt si este cel pe care il au toate televizoarele moderna acum.

Problema cu cele de mai sus este ca studiourile de productie de filme artistice de lung metraj au decis ca nu vor sa se alinieze la acest standard. In timp ce unele filme au fost produse in format 16:9, restul, reprezentand majoritatea, au fost creeate in format “widescreen” si anume 2,35:1 iar apoi in format 2,39:1 fapt care se mentine si acum.

Aici apare problema .......

De cate ori vizionam un material creeat in format “widescreen” pe un televizor 16:9 apar bare negre sus si jos ceea ce reduce suprafata de vizionare cu circa 25%. Daca vizionam materialul pe un televizor 4K rezulta ca de fapt avem o imagine 3K!! Daca folosim un proiector in combinatie cu un ecran 16:9 lucrurile stau putin mai rau, intrucat se pierde circa 1/3 din luminozitate cu barele negre de sus si de jos.

Stati fara griji pentru ca in cazul proiectiei avem cateva solutii!

SOLUTIA 1:

Este si cea mai eficienta din punct de vedere al costurilor si consta in faptul ca folosim un ecran 16:9 si un proiector care sa va satisfaca si sunteti perfect ok cu un ecran mai mic in cazul vizionarii filmelor, la fel ca la televizor. Aceasta solutie este de obicei cea mai adoptata in camere media sau camere de cinema unde scopul principal este urmarirea de posturi terestre de televiziune, emisiuni sportive si jocuri. Ce se poate face in plus, in anumite circumstante, este sa se puna un ecran mai mare ca dimensiuni astfel incat imaginea unui film “widescreen” sa fie si ea, la randul ei, mai mare.

SOLUTIA 2:

Se alege un ecran 2,35:1 si un proiector cu memorie a pozitiilor lentilelor si se fac doua setari, una pentru format 16:9 iar una pentru 2,35:1. In acest mod nu vom mai avea benzi negre pe niciunul dintre cele doua formate de imagine.
Parte negativa – in modul cu zoom activ (filme in 2,35:1), facand imaginea mai mare vom avea o imagine usor mai slab calitativa facand practic din material 4K unul 3K. Pentru foarte multi aceasta este solutia optima. Daca vrei maximul de calitate pentru ambele tipuri de imgine aceasta solutie nu este cea potrivita.

SOLUTIA 3:

Se realizeaza o combinatie intre un ecran 2,35:1, un proiector normal si un set de lentile anamorfice fixe. In acest caz din setarile proiectorului se poate realiza un set-up corect pentru ambele tipuri de imagine.
Parte negativa – cu toate ca este o solutie mai buna si ofera o calitate a imaginii mai buna cand schimbi materialul in unul 16:9 imaginea este procesata sa poata corecta ce face lentila anamorfica.

SOLUTIA 4:

Folosim un proiector cu un ecran 2,35:1 si un set de lentile anamorfice motorizate. In acest mod vei avea maximul posibil din ambele variante de format de imagine.
Partea negativa – in mod cert este un COST foarte crescut si fiabilitatea. Cand se adauga inca o parte care se misca unui ansamblu pot aparea in timp diverse probleme.

SOLUTIA 5:

Se cumpara un proiector Cinemascop nativ care imperecheat cu un ecran 2,35:1 face tot singur si automat.
Partea negativa – costuri foarte mari.

Asociind corect un proiector cu ecranul potrivit in camera care urmeaza a fi amenajata nu este cel mai usor lucru. Daca acest lucru nu este facut bine se pot obtine niste imagini spalacite si cetoase fapt care nu este recomandat sa il prezinti unui client.

Inca odata la final: calibrarea video este cel putin binevenita pentru a obtine maximum ce il poate oferi combinatia proiector ecran.

Duminica Luni Marti Miercuri Joi Vineri Sambata January February March April May June July August September October November December

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Sau Reset password